tisdag 4 december 2018

Att lämna en destruktiv relation steg 1




Att lämna en destruktiv relation kräver planering. Ja, om det inte är fråga om liv eller död. Då är det SOS Alarm 112 som gäller. Lever du i en relation där hot och våld är en del av din vardag, där din egen och andras säkerhet är i fara, då måste du kontakta polis. Eller en kvinnojour. Kvinnofridslinjen finns och de har öppet dygnet runt. Telefon: 020-50 50 50. Oavsett om det har förekommit fysiskt- eller psykiskt våld så kan du kontakta Kvinnofridslinjen. Bara för att få tala med någon. Ring hellre en gång för mycket, än en gång för lite!

Nu utgår jag ifrån att du kanske lever i en kränkande kärleksrelation och att du funderar på hur du kan ta dig ur. Du har länge känt att något är fel, kanske har du inte riktigt kunnat sätta fingret på vad det är som skaver, men något skaver och du mår inte bra. Troligen har du försökt lyfta det du känner vid flertalet tillfällen med din partner, men inte riktigt fått gehör. Eller så har du blivit lovad bot och bättring eller att det aldrig ska hända igen. Du har försökt att hitta vägar vidare, men du känner inte att ni är två om att vilja bättring. Du kämpar och sliter och försöker hitta sätt att nå en förändring.

Gör såhär:

Du måste ha en plan. Men du måste inte ha bestämt dig. Du måste inte ha kommit till den punkt där du känner att "nu får det vara nog!" Du kan däremot ha tänkt lämna honom otaliga gånger.  Tänkt tankar som "en vacker jävla dag ska jag lämna honom!" Bra! Du är på väg. Oavsett om du har bestämt dig eller ej, så behöver du planera. Gör gärna en checklista. I mitt fall handlade det i början om att stärka mig själv. Jag visste att jag inte var stark nog och att jag behövde peppa mig själv. Min lista skrev jag i min dagbok och det var en enkel punktlista:

  • Ta inte skit.
  • Säg ifrån fast det blir tråkig stämning.
  • Uttryck dina egna behov. T ex att jag inte vill åka iväg i helgen för att det blir så stressigt.
  • Åk hem tidigt på söndag fastän han vill att du ska stanna. 
  • Förklara saker endast en gång. Låt dig inte manipuleras av att han inte förstår hur du menar.
  • Träffa en vän i veckan och ta en fika.
  • Ring syster och berätta om dina planer på att lämna honom.
Det här var steg 1. Kanske är det viktigaste steget. Att aktivt arbeta för att stärka dig själv och din position. Jag minns hur stärkt jag blev bara av att leka med tanken att jag skulle lämna honom. Jag började att visualisera ett liv utan honom. Jag föreställde mig även hur väl jag skulle klara av min uppgift just den här gången. Såg framför mig hur stark jag var även om jag visste att det skulle bli jobbigt.  Prova! Du har inget att förlora.
Har du frågor, eller vill veta mer? Kontakta mig då på armerade@gmail.com Kom ihåg att du alltid kan vara anonym, både här i bloggen och i ditt mail.

Med förhoppning om en riktigt härlig tisdag!

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Offerkofta och bitterboots

När slutar det göra ont? Den som har svaret får gärna maila mig på armerade@gmail.com I ärlighetens namn går det nog aldrig över helt...