onsdag 5 december 2018

När man är förälskad i en potential


Många gånger har jag tänkt tankar som:

  • Om han bara fick i ordning på sin relation med sin mamma (och syster och exfru...).
  • Om han bara kunde berbeta sitt emotionella bagage, då...
  • Om han bara kunde känna hur mycket jag älskar honom.
  • Om han bara kunde tänka sig att gå iväg och prata med någon professionellt.

Nu låter det som att jag lade över allt ansvar på honom. Att det var han som skulle förändras. Så var det inte. Parallellt med dessa tankar gjorde jag själv allt ovan. Vid flera tillfällen kom "vi" fram till att det var jag som behövde förändra mig. Det var jag som behövde bearbeta saker, söka samtalsstöd, reda ut mina tidigare relationer. Om jag bara inte var så krånglig och istället kunde förstå honom, så skulle allt bli bra. Jag hade tillräckligt bristande självkänsla för att alltid utgå från att det var jag som borde förändra mig eller ta tag i situationen. Vilket ledde till att jag började ifrågasätta mitt agerande, mitt sätt, mina värderingar, ja hela mig. Nu i efterhand kan jag se mönstret, men där och då var jag beroende av hans bekräftelse och kärlek, så jag anpassade mig sönder och samman. Utan något annat resultat än att jag mådde sämre och sämre.

Ibland tänker jag på det som att jag var förälskad i en potentiell fantastisk man. Bara, det och det behövde fixas. Jag som bara ville älska honom för den han var. Jag ville ju inte ändra hans personlighet, bara några av hans beteenden. Jag vet inte vad som är mest fel här. Fel var det och fel blev det. Man kan inte ändra på en annan person. Om personen dessutom saknar självinsikt och är extremt motvillig att utvecklas, så är det ett dött lopp. Det enda jag ville var att vi skulle bli utvecklas och bli bättre tillsammans. 

"You can't force someone to understand a message they aren't ready to receive."

Hittade det här på nätet någonstans och tyvärr kan jag inte ge upphovsmänniskan kredd, men jag tycker att det säger så mycket. Oavsett vad saken gäller, om inte mottagaren är redo så kan omöjligen budskapet nå fram.

Ha en fortsatt fin dag!

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Offerkofta och bitterboots

När slutar det göra ont? Den som har svaret får gärna maila mig på armerade@gmail.com I ärlighetens namn går det nog aldrig över helt...