fredag 25 maj 2018

Om att hitta skrivtid

Det här med att prioritera sitt skrivande är verkligen lättare sagt än gjort. Man har tänkt att när barnen har lagt sig då, eller så snart jag får minsta lilla möjlighet då ska jag sätta mig vid datorn och skriva. Inte alls menat att man går runt och inväntar någon sorts inspiration, nej, nej... Bara tiden, utrymmet, det där lilla fönstret mellan allt annat som ska göras. Den där luckan mellan middag, läxläsning och tvätt uppstår sällan. Istället blev jag tvungen att ta tid från något annat. Självklart? Ja, kanske i tanken, men i praktiken inte lika självklart.

Hur som helst så har jag valt att skapa skrivtid på morgnarna. Jag ställer klockan på 4:30, masar mig upp kvart i, fixar frukost och vid fem sitter jag och skriver. Då har jag 1,5 timmar och genom att börja dagen med det jag älskar har jag liksom kickat igång dagen på mina villkor. Eller "skallat dagen" som Mia Skäringer skulle sagt.

Vad är det som är så viktigt och som måste ner på papper? Just nu skriver jag nog mest i terapeutiskt syfte. Jag har nyligen avslutat ett förhållande och det bearbetar jag genom att skriva om olika minnesbilder som jag behöver processa. Den fasen jag är i nu är att jag skriver enbart för mig själv, det  finns inga tankar på att någon annan ska läsa det jag skrivit. Då skulle jag känna mig hämmad och tvingad att väga ord på guldvåg. Nej, nu ska skiten ut och sorgen med det. Att skriva om mina upplevelser min räddning och min ventil.

Jag gick nyligen en helgkurs om skrivande där jag lärde mig massor. Om du inte har gått en kurs, eller funderar på att gå, gör det! Jag kan varmt rekommendera Ulla-Maria Anderssons kurser, kika in på hennes hemsida för mer info. Sen finns en uppsjö med kurser via folkhögskolor m.m., det är bara att söka. Hur som helst så tipsade Ulla-Maria om att använda ett stort pappersark och dela in det i trettio rutor. Sen skriver man upp olika nyckelhändelser och centrala scener som man vill ha med i sin bok på post-it lappar. Nu ska det jag skriver just nu inte bli någon bok, men jag använder det här sättet för att skapa struktur för mitt skrivande. För varje central händelse jag skriver om flyttar jag ner min post-it och har på så vis stenkoll på vad jag skriver om. Ibland är det analoga det som funkar bäst!

Hur gör du?

1 kommentar:

  1. Samma här, jag kliver också upp tidigt och skriver. Med åren har jag blivit rätt osocial för jag går och lägger mig före alla andra men det får det vara värt.

    Lycka till med skrivandet!

    SvaraRadera

Offerkofta och bitterboots

När slutar det göra ont? Den som har svaret får gärna maila mig på armerade@gmail.com I ärlighetens namn går det nog aldrig över helt...