tisdag 27 november 2018

Mjuk pepparkaka



Ibland räcker det med en mjuk pepparkaka för att få mig ur balans. Igår pratade jag med en väninna om vad hon skulle baka till det stundande födelsedagskalaset. Eftersom första advent närmar sig tänkte hon baka en mjuk pepparkaka.

H a n älskar mjuk pepparkaka, var min första tanke. Min andra tanke var hur mycket jag själv älskar mjuk pepparkaka. Efter farmor Daisys recept. Mer än så behövs inte för att tankarna ska börja mala.

  Snart är det jul, undrar vad han och barnen ska göra? Han var så himla fin när han stod ute och lastade bilen tidigt den där morgonen när vi skulle till fjällen. 

I hellyhansentröja och mössan neddragen. Så fin! Jag minns hur jag tittade på honom och hur hela hjärtat svämmade över av kärlek.

(Gråtpaus...)

Det sägs att det är bra att skriva om sina upplevelser. Att det är okej att släppa fram gråten, saknaden och alla tänkbara känslor. För som jag saknar honom. Det går inte en dag utan att jag tänker på oss. Det som var vi. Ibland med rosaskimrande glasögon som idag, ibland med taggtråd runt mina minnen. Hur som helst gör det ont. Så ont. I morgon kommer ett inlägg om hur det kommer sig att man älskar den som misshandlar.

Idag behöver jag ge mig och minnena utrymme. Påminna mig själv om hur viktigt det är att tillåta det onda att komma fram. Att det är en annan sorts mäktighetskänsla. Att stå kvar när det svider och skaver.

Nedan hittar ni farmor Daisys recept på mjuk pepparkaka.
Ha en riktigt fin dag!

/Karin
Farmor Daisys mjuka pepparkaka:
  • 100 g smör
  • 2 ägg
  • 2,25 dl socker
  • 1,5 dl gräddfil
  • 1,5 tsk nejlikor
  • 2 tsk kanel
  • 2,75 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver alt. 1 tsk bikarbonat
  • 0,5 dl hackad mandel
  • 0,5 dl rårörda lingon
Smörj och bröa en avlång form, ca 1,5 liter. Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret och låt det svalna. Rör ägg och socker vitt och poröst. Tillsätt gräddfilen, smöret, kryddorna och mjölet blandat med bakpulver/bikarbonat.  Blanda i den hackade mandeln och rör försiktigt ner lingonen. Häll smeten i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Offerkofta och bitterboots

När slutar det göra ont? Den som har svaret får gärna maila mig på armerade@gmail.com I ärlighetens namn går det nog aldrig över helt...