onsdag 12 december 2018

Att lämna en destruktiv relation del 2

Så du har samlat kraft och mod. Du har planerat. Det är dags att gå. Men du kan inte. Det går bara inte just nu. Det är ju barnens luciafirande på torsdag, sen ville hans mamma att ni skulle komma förbi på glöggmys på söndag. Hela december är ju ganska mysigt i alla fall. Nej, sen är det ju det här med julen. Du kan inte förstöra barnens jul också ovanpå allt. Du tänker att du tar det i januari. Att det inte är läge just nu. Det känns inte som det rätta tillfället.

Kom ihåg att det rätta tillfället inte finns. Hur gärna vi än vill tro att det finns ett optimalt tillfälle då stjärnorna och månen står rätt och att allt kommer att bli så mycket lättare. Men nej, det finns inte något sådant tillfälle. Bättre och sämre tillfällen, ja. Men inte ultimata.

Det kan kännas bra att landa i den vetskapen. Att det ändå aldrig finns något riktigt bra tillfälle. Det kan också kännas skönt att veta att när dagen väl kommer, då är det den perfekta dagen för just dig. Då vet du att det är nu det sker. Det är nu jag lämnar honom. För att du ska komma dit behöver du troligen planera för din reträtt.

Tillbaka till listan igen. I Steg 1 berättade jag om min att-göra-lista. Då handlade det om att stärka mig själv för att kunna samla ihop mig tillräckligt för att orka lämna. Nu har det blivit dags att planera mer praktiska saker. Om ni bor och lever tillsammans, har du någon annanstans du kan ta vägen? Har du någon vän, familjemedlem eller annan person i din närhet som kan öppna sitt hem för dig och de dina när väl dagen är kommen? Fundera även igenom vad du behöver få med dig. Det kan bli viss dramatik när det väl är dags. Det kan också vara hur lugnt och städat som helst. Men se till att ha förberett det nödvändigaste.

Jag minns att jag tänkte att just jag inte behövde packa någon väska i förväg, så dramatiskt skulle det inte bli. Vår relation var aldrig fysiskt hotfull på det sättet jag hört att andra levde i. Därför planerade jag bara väskan i mitt huvud. Det skulle visa sig vara ett stort misstag. Jag skulle ha packat väskan och på så sätt sett till att ha fått med mig det jag behövde. Så packa en väska. Den behöver inte vara stor, se bara till att ha pass, andra viktiga handlingar, mediciner och övrigt som just du anser vara viktigt.

Steg 2:

  • Det rätta tillfället finns inte.
  • Förbered dig genom att aktivera vänner och familj.
  • Går det att ordna så att du kan sova hos någon en tid? Planera för detta.
  • Packa din väska. Gärna på riktigt, men i alla fall mentalt.
Bra! Du har tagit ett steg till i rätt riktning Som jag skrev i det förra inlägget. Blir situationen ohållbar pga våld eller hot. Då går du på direkten. Eller kontaktar Kvinnofridslinjen eller polis. 

Visst känns det skönt att ha en plan?

Ha en riktigt fin onsdag!

/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Offerkofta och bitterboots

När slutar det göra ont? Den som har svaret får gärna maila mig på armerade@gmail.com I ärlighetens namn går det nog aldrig över helt...